modifikation av sanningen

Alltså det här med sanningen kan i bland vara lurigare än vad man kan tro. Ljuga är aldrig okej som ni säkert vet men en liten modifikation av sanningen kan man faktiskt få komma undan med. En modifikation är inte att ljuga utan bara att uttrycka sanningen på ett mer milt och skonsamt sätt.

Mamma har köpt en ny sjal som jag tycker ser ut som en uppspydd lila spetsmardröm och frågar mig vad jag tycker om den.

Mamma - Hanna, har du sett min nya sjal jag köpt.

Mamma visar den och jag har svårt för att inte fysiskt reagera. Dock vet jag att min älskade mor skulle bli så ledsen om jag såg den så jag modifierar sanningen en aning.

Hanna - Oh, den var fin men lila är inte riktigt min färg och spets är lite för pimpenett för mig.

Voila, jag har eliminerat risken för att mamma någonsin skulle köpa en likadan till mig och sluppit göra henne ledsen, ändå har jag inte ljugit utan bara undanhållit viss information.

Slutet gott!

Kommentarer
Postat av: Emma Andersson

Sv: Ja, jag älskar att den är så rak och fin och utan lull-lull.

Postat av: caroline

Jooo visst är de det värsta allt :S hehe

2010-08-29 @ 23:03:30
URL: http://carolinekalvelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback